Hvor lenge varer abstinenser etter hasj?

Hei Eg har dessverre røykt hash dei siste 8 år. Der Eg har vert uten hash kanskje en til to dager av og til løpet av eit år. Eg har nå vært uten hasj i 6 sager, og lurer på diverse ting. Første kor lenge har kroppen min appstinenser før da er borte? Da meiner Eg der Eg ikke svetter eller sover dårlig eller rastløshet? Sjølve suget etter hash da har Eg ikke i heile tatt merkelig vis da kommer nokk av att eg er kjempe forbanna på meg selv att eg har i utgangspunktet vært så idioti som begynte i første omgang. Eg lever aleine uten venner men Eg har 6 hunder som betyr alt for meg og dei er grunnen til eg må og vill slutte for eg ikke skall ha eit ustabilt humør over for dei. Min eldste hund er veldig spesiell ho gjer klar beskjed om at ho har ikke likt att eg. Setter meg ned å er på veg til å lage hash inn i tobakk så røyke i pipe ho stiller seg att med meg å er kjempe sur ho skall ha meg til å la være å fortsette å lage dette til og gjør alt ho kan for eg skall stoppe opp og kose med ho, og nor Eg spør ho om ho vill att pappa (meg) skall la være da Eg er på veg til å gjøre da bekrefter ho att da ønsker ho veldig høyt tydeligvis. Og vist Eg bare legger alt i fra meg så blir ho veldig fornøyd. Eg føler att alt i livet mitt er allerede blitt bedre, eg står opp om morgenen og er godt humør og er kjikkelig kose form på all mine 6 hunder tar runden rundt til alle og koser med dei og fortelle kor glad Eg er i dei, hundane mine blir så utrolig glade og full av energi uansett kor tidelig Eg starter dagen så uten tvil att all hundane mine ønsker å få ein pappa som skall være frisk og glad og godt humør dette påvirker meg veldig mye att eg virkelig ønsker å bli rein og free fra som eit fengsel sjølv om eg har aldri vært der. Men eg må drive på med noe heile tida ellers så begynner eg å tenke på da hadde vært godt med ein pipe. Hundane mine merker på meg med einaste gang att eg tenker på noko som ikke er positivt og må riste på hodet for å få vekk tanker og må ofte holde eit falsk humør til dei å seier da er ikke noe galt Eg tenkte bare på noe så spør Eg dei alltid kva skall me finne på nå da kva vill dere nå. Klappe samme hender og presse meg til å få vekk falskheten for eg veit mine hunder ser da i I mine euger rett igjennom meg. Så eg setter i gang eit eller annen å jobbe med eller gå turer eller bare leike med dei så mye att eg blir heilt sliten og veldig varm. Eg kaster av og på genser heile tida og kan ikke gjøre noe som får opp pusten min før Eg blir over varm så setter Eg meg ned å tar ein pause da fryser Eg fort igjen. Dette er ein slitsom plage, eg har hatt store søvn problemer siden eg var liten også nå i voksen alder att eg er våken flere dager og netter på rad der Eg har hus døra open dag og natt for å holde meg kjølig, da er ikke eit problem egentlig men mine hunder får ikke sove kjikkelig når Eg ikke sover samtidig så jo flere dager og netter Eg er våken på rad dermed meir sliten blir hundane mine på grunn av eg heile tida klarer å vekke dei med att skall beveger på meg litt så nå dei siste 6 dager og netter så gjør Eg på noe konstant vist Eg sitter så rolig så mulig så lenge Eg kan bare for hundane mine skall klare å sove uten å bli vekket av meg men da sliter Eg med varmen og blir fort stiv i knettene mine for eg har menisk skade i eine kneet så Eg får meir og meir smerter jo lenger Eg sitter i ro til slutt må Eg ut om natten å bare gå å sirkulerer rundt i hagen men hundane mine er så glade i meg att dei står opp for å følge etter meg over alt bare for å passe på att eg ikke baler med meg sjølv. Eg har heile tida vondt i hodet Eg har dårlig mat lyst att eg kan gå ein til nesten to døgn før Eg er så svolten att eg blir dårlig i magen. Da tvinger Eg i meg nat men da oppstår guling og rapping og bare ein veldig urolig mage så da Eg gjør heile tida dag og natt drikke kaffe og røyker sigaretter none stop Eg blir dårlig i magen av kaffe røyken blir dritt lei og kan få hals brann veldig fort. Og vist Eg ikke kan ta meg røyk når Eg vill så begynner eg å stresse virkelig etter røyk og blir desperat som røyker små sniper i aske begeret bare for å dempe suget. Så eg kan røyke ein 20 pakke til nesten to 20 pakning da er rett og slett helse farlig på mangen måter så Eg føler eg prøver å bli rus fri for godt men Eg røyker så mye sigaretter att eg får ilt i lungene mine. Bare ein veldig skjelden gang blir Eg forbanna på hundane mine men etter ein kort tid så får Eg så dårlig samvittighet å må be om unskuld til dei og seier skall me bli venner igjen da kommer dei til meg å er så glade for. Eg trenger masse råd kva Eg kan gjøre med å få da bedre med alt eg detter ikke ned i vekt på første gang i livet dei to site åra så har eg lagt på meg 15 kg fra alltid vært 56 kg tung og Eg er virkelig fornøyd med kroppen min nå der Eg ikke er flau å gå i bar overkropp for eg ser ikke tun ut lenger forhold til korleis Eg alltid har sett ut. Eg har fått valium 5 milligram 3 stk for dager kvar einaste dag men Eg føler att dei fungerer ikke lenger når Eg. Ikke røyker hash i tillegg til valium og da begynner eg å tenke på hash igjen. Og blir skuffet att dei ikke fungerer dette er da samme vist Eg har sai 10 stk 5 milligram på ein gang så hjelper da ikke heller å blir deprimert. For eg håper kvar dag att eg skall kjenne dei 3 Eg får kvar morgen att dei fungerer å kan bli lei meg og begynner å tenke på kor aleine Eg føler meg når eg har bare mine hunder å prate med Eg kjøpte med eit gardsbruk på par millioner ved forskudd på arv av mine foreldre og Eg bor inne i ein dal med fjell rundt heile Eigendomen. Dette er da beste som har skjedd i livet mitt og hundane mine her kan eg leve eit fritt live der Eg kan vere ute å drive på med noe om nettene og Eg har ikke mulighet til å ordne meg noe hash her da må Eg til byen der Eg bodde før men Eg har gjort noe som eg føler var da beste å gjøre da er å be alle som har hash dra til helvete og har blokkert alle sammen på mobilen min så Eg har egentlig ikke einaste mulighet til å få tak i meir hash uansett om eg hadde villet da Eg øydelagt alt for meg sjølv slik att da er ingen veg til bake til rusen Eg drikker ikke alkohol i da heile tatt da smaker grusomt. Men eg er ein person så må vite om diverse thing for å klare å være ein bestemt person og da Eg må ha svaret på kor lenge har man appstinenser av hashen? Da er godt 6 dager i dag kor lenge til blir dette slik for meg før appstinenser blir borte slik att eg klare å sove eller spise eller ikke skifte mellom varme og kilde konstant. Nærmere Eg meg slutten av denne fasen eller er da umotivert lenge igjen til da værste er over siden eg har prøvd å slutte med hasj før i livet har eg ikke peiling på kor lenge da er slik. Eg har ikke lyst å snakke med legen min om dette, men Eg gjesper heile tida og Eg veit att eg er trøtt og sliten i hodet men kroppen blir aldri trøtt. Eg sover plutselig ein times tid så våkne Eg igjen men da sjølvsagt har kroppen fott gull opp ladet energi nivå i kroppen og da er da på han igjen der Eg går grusomt lenge før Eg blir trøtt igjen blir så sliten att eg nesten besvimer av og sover ein time så spretter Eg opp av sofaen. Sega mi klarer eg ikke å sove godt enten har eg mareritt eller så ligger Eg å vrir meg og svetter og fryser eit sett att hundane mine blir bare irriterende på meg så da står Eg opp og bare trykker på mobilen. Eg har mistet interesse av tv filmer og tv spill men min eldste hund virkelig hater att eg bruker tid på mobilen så da går Eg ut å setter i gang med noe i staden for. Jan dere være så snill å gje meg noen råd kva Eg kan gjøre for å få da bedre Eg blir helt frustrerende over forbanna appstinenser Eg må bli straffet med når Eg skall liksom være flink og sterk å endelig har bestemt meg for nå skall Eg slutte Eg vill bli frisk bli enn ny meg men sannheten Eg er mye mer lykkelig smiler og ler mye som eg har aldri gjort før så uansett så skall Eg aldri røre noko rus igjen samme om eg må være våken dag og natt og svette og fryser dei neste månader. Men korleis får Eg svar på alt dette når Eg sender inn? Er eg godt i gang med å klare dette eller ikke? Takk for hjelpen uansett om eg ikke får svar tilbake eller noko. Skulle ønske att eg kunne skrevet email address me her så Eg var heilt sikker på eit fort svar på dette men da har Eg lett skjønt att da skall man ikke gjøre for dette blir vell publisert offentlig :/

Mann, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Her var det mye informasjon og mange spørsmål på én gang, men vi skal forsøke å besvare det du lurer på så konkret som mulig, samt si litt generelt om din situasjon. Først og fremst er det bra at du har klart å slutte – og husk at seks dager er lite sammenlignet med åtte år, så det vil ta litt tid før kroppen og psyken blir vandt til forandringen. Men det kommer.
Vi kan jo begynne med de fysiske plagene du nevner: svetting, søvnvansker, lite energi, dårlig matlyst og lignende. Dette er helt naturlige plager å oppleve når du kutter ut et langvarig og regelmessig forbruk av hasj. Hvor lang tid det tar før du føler deg bedre er individuelt, men i mange tilfeller er de verste plagene overstått etter noen uker. Det kan riktignok også være snakk om noe lengre tid enn som så, men da er det viktig å huske at disse plagene ikke er permanente, men at de gradvis vil gå over. Det gjelder bare å holde ut den tiden det tar, og så vil det gradvis føles lettere etter hvert.
Du beskriver også at du allerede merker en endring til det bedre, og det er grunn til å forvente at du vil merke mer av det samme i tiden fremover. Da er det godt at du i hvert fall har hundene rundt deg, og det virker som om de er en god støtte for deg å ha. Å ta vare på hundene høres ut som en stor hjelp for deg her og nå, og noe som gir deg god grunn og motivasjon for å holde deg rusfri. Det må du bruke for det det er verdt. Her gjelder det nok å ha fokus på alle fordelene du opplever ved å ikke ruse deg, og alle ulempene du ser ved å ruse deg. Vær oppmerksom på mulige «triggere» for at du fristes til å ruse deg, og forsøk så godt du kan å unngå dem. Dersom du i tillegg har venner/familie du kan støtte deg på er det en fordel, men ikke en nødvendighet.
Håper dette var til hjelp. Se også vår guide hjelp til å slutte med cannabis for ytterligere tips.