Hvor lenge kan Rivotril spores i urin og hvor lenge bør jeg vente med å drikke alkohol?

Hei tok 4 rivotril den 12 juli og en den 13 juli hvor lenge vil dette ligge i urin har hørt 1 uke man er litt usikker hvor lenge bør jeg vente med å drikke alco etter rivo i tak plzz svar fort

Mann, 17 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at Rustelefonen ikke er en akuttjeneste, og at det kan ta noen dager før du får svar på spørsmålet ditt.
Rivotril kan spores i urinen i ca 1 uke.Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.
Blanding av Rivotril med alkohol eller andre dempende stoffer øker risikoen for paradoksalvirkninger. Du kan blant annet oppleve at du blir mye fortere og mer full enn du blir ellers. Overdosefaren øker også vesentlig dersom du blander Rivotril med alkohol eller andre dempende stoffer/legemidler. Det er vanskelig å gi et eksakt svar på hvor lenge du bør vente før du inntar alkohol etter bruk av Rivotril, individuelle faktorer spiller inn. For å være på den sikre siden kan det være lurt å vente til medikamentet er ute av kroppen , ca 1 uke.