Hvor lenge kan abstinenser på Rivotril vare?

Rettelse hvor lenge kan apstinenser på rivotril vare het sånn seriøst tenker da på at jeg har brukt preparatet i 30 år . Mvh [anonymisert]

Mann, 50 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på hvor lang tid du bruker på å trappe det ned. Dersom du trapper ned gradvis og forsiktig (gjerne via en nedtrappingsplan fra legen), vil du forhåpentligvis ikke merke så sterke abstinensreaksjoner. Noe ubehag må du nok regne med, men hvis du bruker god tid på nedtrappingen, bør kroppen klare overgangen forholdsvis greit. Men, dersom du slutter brått eller trapper ned for raskt, kan abstinensplager etter langvarig bruk av Rivotril potensielt vare i flere måneder, før det gradvis avtar. Se gjerne vår guide om hjelp til å slutte med benzodiazepiner.