Hvor kan jeg teste hvitt pulver?

Hei. Jeg er en bekymret mamma som lurer på hvordan jeg kan få sjekket ut om min datter bruker stoff. Fant bitte lite hvitt pulver på borde da jeg kom hjem fra ferie. Hvor kan jeg gå for å få sjekket det?

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du kan forsøke å snakke med politiet. De kan teste stoffet, men så vidt vi kjenner til er det sjeldent de gjør dette for privatpersoner. Det er også mulig å bestille såkalte «test-kits» på nettet. De tester imidlertid for et bestemt stoff, så dersom du ikke vet hva det kan være kan det bli vanskelig.
En annen mulighet er at datteren din tar en urinprøve, men dette er noe hun selv bestemmer om hun vil.
Dersom datteren din er 24 år er det uansett hun som bestemmer over sitt eget liv. Det viktigste du kan gjøre da er å snakke med henne, reflektere rundt situasjonen og oppfordre henne til å snakke med noen dersom hun trenger hjelp. Mange opplever det vanskelig å snakke om rus og rusbruk. Ønsker du tips til en slik samtale finner du det i vår artikkel «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».