Hvilke småbyer på Sørlandet har lite rusmiljø?

Hei. Har en god venn som nå vil gjøre alt for å komme seg ut av rusmiljøet. Han skal på avrusning til høsten og tenker å flytte 1-2 timer unna der han bor nå. Hvilke småbyer nedover mot Sørlandet er det lite rusmiljø? Han vurderer Arendal eller Kristiansand, men har hørt Kristiansand har et stort rusmiljø.

Annet, 21 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Så bra at vennen din er motivert til å komme seg ut av rusmiljøet!
De fleste steder har et rusmiljø, men ofte vil det være sånn at jo større by, jo større rusmiljø. Dette er naturlig, da det er flere mennesker i byene og derfor flere som bruker rusmidler. Men det er også slik at mange som bruker rus trekker mot byene fordi det er best tilgang på rusmidler der. Utover dette har vi dessverre ingen konkrete tips om hvilke steder på Sørlandet som har minst rusmiljø.
Det viktigste for vennen din er nok uansett at han er motivert til å slutte, og at han kommer seg ut av det miljøet han er en del av nå.