Har sex i fylla

Hei!
Jeg har hatt tre opplevelser hvor jeg har fått blackout og har hatt sex uten å huske det. Synes dette er svært skremmende, da jeg har sterke moraler og holdninger rundt sex. Dette har vært personer jeg ikke har ønsket sex med i edru tilstand, og jeg er som sagt ikke den som ligger med alle. Dette plager meg veldig, da jeg ikke skjønner hva som foregår oppi hodet mitt når jeg gjør sånt, og at jeg kan være så full som bare det uten å røre noen, men så fort jeg får blackout er jeg med på alt. Blir også slik at jeg kysser og flørter med alle gutter. Hvorfor er det slik? Er det den «sanne meg» som kommer frem, eller har man bare ikke kontroll?

Kvinne, 23 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Når du drikker alkohol, svekkes dømmekraften, konsentrasjonen blir innsnevret og du blir mer impulsiv enn i edru tilstand. Dette påvirker evnen til å ta gode avgjørelser, og det som virker lurt der og da, er kanskje noe du aldri ville gjort eller sagt om du var edru. Det er en av forklaringene på hvorfor mange har sex i fylla som de angrer på dagen etter.
Når det er sagt – det er viktig å skille mellom frivillig sex som man angrer på og på sex uten samtykke og overgrep. Det er ikke lov å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst. Reglene som gjelder for seksuallovbrudd står i straffeloven kapittel 26.
Du lurer på om det er ditt sanne jeg som kommer frem når du er full. Promille kan gjøre at du handler på andre måter enn du ville gjort om du hadde kontroll og var edru, men handlingene du gjør i fylla er likevel dine handlinger. Å ha sex på fylla er noe mange har gjort, og dette sier ingenting om hverken deg eller din moral. Men om det er slik at du angrer på sexen du har i fylla, vil vi anbefale deg å forsøke å unngå at dette skjer igjen. Den eneste måten å unngå å gjøre ting du i ettertid angrer på i fylla, er å unngå å bli så full at du mister kontrollen. I denne artikkelen finner du tips på hvordan du kan unngå å bli for full.