Har jeg selvmordstanker?

Hei,
Jeg har slitt ganske mye i det siste halvåret med veldig dårlig selvbilde osv. som har ført til at jeg blant annet har fått et veldig vanskelig forhold til mat. Har også i en liten periode selvskader, men har ikke gjort det på eg par måneder. Men nå i de siste ukene har jeg tenkt litt på grunner til at jeg kunne tatt selvmord..Det er liksom ikke konkrete selvmordstanker..men tenker litt på hva som hadde vært bra med å ikke leve lenger. For eksempel at jeg ikke har disse negative tankene om meg selv lenger. Også tenker jeg på ting som ikke er bra hvis jeg ikke hadde levd lenger. For eksempel at familie hadde blitt veldig lei seg. Eller at jeg aldri kunne blitt voksen og selv fått en familie osv.. Men er dette selvmordstanker? Jeg tenker liksom ikke at det jeg har skrevet her er så veldig alvorlig..Snakker med psykolog forresten pga. vanskelig forhold til mat og dårlig selvbilde..men hun veg ikke noe om disse tankene om døden osv..

Kvinne, 14 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Så leit at livet oppleves så problematisk. Alle kan oppleve vanskelige perioder, og noen mer enn andre. Men ofte så hjelper det å snakke med noen om det. Vi anbefaler at du ringer Mental Helse 116 123 – det er gratis og døgnåpent. Der kan du dele tankene dine, og snakke med noen som har snakket med mange andre i samme situasjon som deg.
Og/eller snakke med psykologen om tankene om døden? Noen ganger hjelper det å sette ord på det man går og tenker på og gjemmer inni seg for å bli litt mer oppmerksom på hva som rører seg i sitt eget hode. Først da kan man forstå litt mer hvor alvorlig eller ikke alvorlig det er.