Har jeg et alkoholproblem?
Drikker alene, ikke fordi d er godt, men for å klare å sove, være avslappet. Når jeg drikker med venner blir d ofte en for mye og av og til black outs.

Kvinne, 41 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:’
Det å fastslå om noen har et alkoholproblem, kan være vanskelig fordi grensene mellom kontroll og problem ofte er flytende og kommer gradvis. Avhengighet er en diagnose hvor en rekke symptomer må være til stede, du kan lese mer om dette i vår artikkel Når har man et alkoholproblem.
Imidlertid er det mulig å ha et problematisk alkoholforbruk uten at en fyller kriteriene for avhengighet. Noen ganger kan det være forstadiene til en avhengighet, andre kan veksle mellom kontroll og ikke kontroll livet ut. Uansett utfall er det slitsomt å ha et konfliktfylt forhold til alkohol, så det anbefales alltid å forsøke å jobbe med situasjonen slik at det blir enklere.
Det å bruke alkohol på den måten du beskriver, for å klare å sove og for å slappe av, er en ganske vanlig grunn til at mange drikker alkohol – i perioder eller konkrete situasjoner. Om dette blir en vane eller den eneste måten du klarer å slappe av og sove på, vil bruken fort kunne betegnes som problematisk.
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan slutte, eller drikke mer moderat, finner du informasjon om dette på sidene våre Hjelp til å slutte med alkohol. Det kan også være nyttig å finne andre måter å slappe av på, samt tenke gjennom om det er noen underliggende årsaker som gjør at det er vanskelig for deg å få sove.