Forskjell på speed, Adderall, amfetamin og metamfetamin?

Hei. Jeg har i det siste fascinert meg om narkotika. Altså jeg lurer på hva de forskjellige stoffene gjør med kroppen din osv. Idag lurte jeg på hvordan speed føltes og hva det gjør mot kroppen din. Som alternativ kom Adderall opp på nettet. Jeg søkte deretter om Adderall og Speed var det samme. Jeg hadde lest fra en annen nett side at Speed var Amfetamin, men i denne artikkelen stod det at speed var methamphetamin, og at adderall var amfetamin og amfetaminderivat. dette hørtes veldig feil ut, jaffal når de forteller at speed er methamphetamin og at speed og adderall er omtrent det samme? Takk for svar

Mann, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmålet om hva de ulike stoffene gjør med kroppen din, er det viktig å huske at det finnes veldig mange stoffer som er veldig ulike fra hverandre, og som virker på forskjellige måter. I tillegg er det også sånn at opplevelsen påvirkes av hvem som bruker stoffet, hvor mye og hvordan det brukes. Men om du sjekker våre faktasider om rusmidler, kan du finne en del informasjon om mange ulike stoffer.
Når det gjelder spørsmålene om speed/Adderall/amfetamin/metamfetamin, kan vi forsøke å oppklare forskjellene litt. «Speed» er et kallenavn som brukes om amfetamin. Men, man kan potensielt også kalle metamfetamin for speed, da metamfetamin kjemisk sett er veldig likt vanlig amfetamin, bare mer potent. Noen ganger er det også slik at man tror man kjøper amfetamin, når man egentlig kjøper metamfetamin. Adderall er et legemiddel som inneholder levoamfetamin og deksamfetamin, som er kjemiske derivater av amfetamin. Adderall er ikke et legemiddel som markedsføres i Norge.