Føler ikke jeg er like glad lenger, kan det ha noe med hasjen å gjøre?

Hei! Jeg er en jente på 17 år som begynte å røyke litt hasj for noen måneder siden. Vi røyket ikke noe særlig mye i begynnelsen. Mens nå den siste måneden har jeg og venninnen min røyket mye oftere enn før… Jeg er egt en ganske smilende og glad person, og jeg føler jeg hadde funnet meg selv… Mens nå for tiden føler jeg ikke at jeg vet skikkelig hvem jeg er lenger, om det gir noe mening? Føler ikke jeg er like glad lenger. Jeg lurer på om dette kan ha noe med hasjen å gjøre? Føler også at jeg og bestevenninnen min som jeg har røyket hasj med, har mistet litt hva vi skal snakke om hvis vi ikke snakker om hasj…

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ut ifra det du beskriver, høres det ut som om dere like greit bør vurdere å kutte hasj helt ut. Tross alt virker det jo ikke som om røykingen har gjort livene deres noe særlig bedre – kanskje heller tvert imot. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på rusmidler, og hasj er et stoff mange prøver ut i deres alder. Men nå har dere jo erfart at det kanskje ikke er noe for dere (eller du har i hvert fall erfart at det kanskje ikke er noe for deg), og da er det kanskje også like greit å legge det bak seg? Det er selvsagt opp til deg selv å vurdere, men det høres i hvert fall rimelig ut slik vi ser det.
Ja, noen opplever redusert humør og endrede tankemønstre som følge av hasjbruk – enten der og da når man røyker, eller i ettertid. Så det kan helt klart være en mulig sammenheng der. Men, det er jo også helt andre ting i livet som kan forårsake redusert humør og endret tankemønster, så vi kan ikke si 100 % sikkert at det er noen direkte sammenheng heller. Dette er jo tross alt ganske sammensatt. Men du kan jo f.eks. prøve å gå en stund uten å røyke, og se om du etter hvert føler deg bedre igjen – i så fall er det naturlig å tenke at du opplevde disse plagene på grunn av røykingen, ja.
Nå vet ikke vi om venninnen din opplever det samme som deg, men dersom hun gjør det, kan dere jo gå sammen om å prøve å kutte ned/ut forbruket. Du sier at du ikke lenger kan snakke om andre ting enn hasj med henne, men dette handler nok i stor grad om øvelse. Dersom du egentlig ønsker å kutte ned/ut hasjen, kan du jo begynne med å spørre henne om hun tenker det samme. Dersom svaret er ja, kan dere reflektere litt rundt hvordan dere tenker at det skal gå til. Snakk gjerne så konkret som mulig. Kanskje vil det være en god begynnelse å finne en eller annen aktivitet dere kan gjøre sammen, som tar tankene litt bort ifra røykingen, og som gir dere noe nytt å snakke om? På våre sider Hjelp til å slutte med cannabis finner du kanskje også noen nyttige råd.
Men, dersom venninnen din ikke ser noe behov for å kutte ned/ut forbruket, mens du helst ønsker å ikke røyke, er det kanskje lurt at du unngår kontakt med henne for en stund, slik at du selv ikke føler deg fristet eller presset til å røyke. I så fall kan du godt være åpen om hvorfor du trenger litt avstand for en stund – forhåpentligvis vil hun ha respekt og forståelse for den avgjørelsen. Det trenger jo ikke være snakk om å kutte kontakten for alltid – bare lenge nok til at du føler at du kan være sammen med henne, uten at du selv føler at du må røyke.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.