Fått Lyrica av legen, når kan jeg kjøre bil?

Alderen er 67 år. Tar en rekke medisiner mot angst og depresjon.Jeg har Bipolas lidelse. Nå sist har jeg fått Lyrica. Jeg er alkoholiker og har ikke den trangen etter det.Har et par dager tatt mere enn det som er foreskrevet. Jeg ble direkte full.Helt svingstang når jeg gårHar idag tatt Sobril i håp om å få bli mere stabil.Jeg anses som dritings.Hvor lkke tatt L.yricat i dag.Hvor lenge må jeg vente for å kjøre bil.? Det er til nærbutikken for å handle mat.

Kvinne, 24 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig at du blir sterkt beruset av å kombinere alkohol og Lyrica, særlig når du tar større mengder Lyrica enn du egentlig skal. Det samme gjelder for så vidt også kombinasjonen av alkohol og Sobril. Dette er legemidler som har en sløvende virkning, og som forsterker den sløvende virkningen av alkohol ved samtidig bruk. Når det gjelder bilkjøring, bør du i hvert fall ikke kjøre bil før du føler deg 100 % skikket til det. Dette kan i prinsippet ta flere døgn etter siste inntak. Hvorvidt du i det hele tatt har lov til å kjøre bil når du bruker disse medisinene (og samtidig har et alkoholproblem), kommer litt an på hvordan du bruker medisinene – f.eks. regelmessig eller sporadisk, om du har gjort det lenge eller for kun en kort periode, og lignende. Det er legen som er ansvarlig for å vurdere om du oppfyller helsekravene til førerkort – derfor blir du nødt til å ta kontakt med legen omkring dette.