Er jeg avhengig av rusmidler?

Er jeg rusavhengig?
Hei, jeg er 24 år og ruset meg nå i ganske mange år. Det har gått i alkohol, hasj, benzodiazepiner og kokain hovedsakelig. men i blant sklir det ut og blir litt andre ting også..
Jeg ruser meg på nevnte rusmidler nesten daglig, de dagene jeg ikke gjør det føles tomme og jeg merker det på humøret mitt som bare det.
Har prøvd å holde meg clean en periode før, det varte i 3 måneder før jeg sprakk.
Jeg vil også legge til at jeg har brukt svært mye penger opp igjennom årene på rus

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan variere fra person til person hvordan man reagerer på bruk av rusmidler. Her er en definisjon på avhengighet:
WHOs definisjon av en kjemisk avhengighet
«En tilstand, av psykisk og vanligvis også fysisk natur, grunnet i et kjemisk preparat og kjennetegnes av oppførselen og andre reaksjoner som alltid innbefatter en tvang til å kontinuerlig eller i perioder innta dette ­kjemiske preparatet for å opp­leve disse psykiske innvirkningene og iblant for å unnvike det ubehaget som opp­står når tilførselen opphører. Toleranseutvikling kan, men behøver ikke forekomme.»
Her er en fin artikkel du kan lese som kan hjelpe deg til å se om du har en avhengighet. Vi håper svaret var tilfredsstillende.