Er det mulig å være immun av rusmidler?

Hei. Er det mulig å være immun av rusmidler? På meg virker ikke f.eks GHB. Har prøvd GHB tre ganger og tok da 3 til 4 brusk orker og ingenting skjedde noen av gangene. Jeg har også brukt heroin daglig i nesten ett år og fikk ikke noe abstinenser i det heletatt! Er dette vanlig, eller er det noe rart med kroppen min??

Mann, 46 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke vanlig. Rusmidler virker på kjemiske substanser i hjernen som alle mennesker har. Rusmidler kan virke ulikt på forskjellige mennesker og folk har veldig forskjellig opplevelse av både virkninger og abstinenser. Noen rusmidler (f.eks. cannabis) kan også være slik at brukeren ikke opplever noen effekt de første gangene det inntas. Men dette er unntaket, ikke regelen.
Det eneste vi har funnet som kan minne om det du forteller, omhandler opioider. Her kan du lese mer («50 000 nordmenn trenger mer morfin«). Merk at artikkelen gjelder effekten av opioider, ikke abstinenser etter opioidbruk.
Når det gjelder GHB har vi ikke hørt om liknende.