Dimmet av Forsvaret for MDMA

Hei, ble dimmet på første dag av Forsvaret pga jeg testet positivt for MDMA på hurtigtest.
Jeg synest det er trist ettersom jeg, som ikke engang drikker, aldri har rørt MDMA.
Jeg lurer derfor på om jeg kan få konsekvenser videre i livet for denne pisseprøven, og hvor nøyaktig hurtigtesten er.
Er det noe annet jeg kunne ha fått i meg? Vi mistenkte noen utendlandske «prestasjonsøkere»/»PWO», men forsvaret som har nulltolleranse for narkotika, ønsket ikke å ha meg uansett pga hurtigtesten.

Mann, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette kan ha konsekvenser for deg dersom Forsvaret oppretter en politisak på det. I så fall vil du få en bot for bruk av illegale stoffer. Dersom de ikke oppretter noen politisak, vil det ikke ha andre konsekvenser enn at du ikke får gjennomføre tjeneste i Forsvaret.
Hurtigtester kan i noen tilfelle gi såkalte «falske positive». For å finne ut om dette har skjedd i ditt tilfelle, må prøven du avleverte analyseres av et laboratoruim. Dette er noe du må snakke med Forsvaret om.