Den siste måneden har jeg tålt lite alkohol. Hva kan det skyldes?

Hei, den siste måneden har jeg tålt ekstremt lite alkohol. Den minste mengden gjør meg ekstremt kvalm. Jeg har aldri ellers vært plaget med dette, men nå kan jeg bli spyklein av 1-2 rusbrus, eller et glass vin. Hva kan dette skyldes?

Kvinne, 22 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det kan skyldes flere ting. Kanskje du ikke liker smaken? Kanskje du ikke tåler noe som er i drikken du drikker? Eller kanskje det er selve alkoholen du reagerer på. Husk at hvor mye alkohol du tåler kan variere fra dag til dag. Har du for eksempel sovet dårlig, spist lite, eller begynner å bli syk så tåler du mindre alkohol.
Vi vet ikke om dette er relevant for deg, men dersom du har drukket veldig mye over lang tid kan du plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes skader på lever og hjerne. Dersom du tenker at det kan være tilfelle bør du ta kontakt med legen din.