Datter som drikker

Har en datter på 42 år som drikker. Jeg forstod første gang for ca 13 år siden. Hun blir både full og beruset. Første gang fikk hun profesjonell behandling og var tørrlagt et år. Andre gang var hun tørrlagt i tre år. Nå er det tredje gang og har fått hjelp en stund, men først nå sier hun at hun vil samabeide. Hun har samboer og to barn på 15 og 12 år. Hun har kjørt med promille og mistet jobb og sertfikat. Ser hun kjører beruset nå også. Vi bor 50 mil fra henne, har et godt forhold til samboer, men er usikker på hva jeg kan gjøre.

Kvinne, 74 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon både for henne og for dere rundt henne. Det er ikke så uvanlig at rusavhengige må ha flere runder med behandling mellom nyktre perioder. Det som da er viktig er at hun ikke «begraver» seg ned i sprekken, men at hun så fort som mulig får hjelp til å få kontroll igjen.
Du lurer på hva du kan gjøre. Dessverre er det slik at du som pårørende har begrenset mulighet til å påvirke hennes drikking. Det som er avgjørende er at hun selv tar ansvar og søker hjelp. Vi anbefaler deg derfor å ha fokus på hva som er best for deg og for hennes barn. Du kan hjelpe til gjennom å være en person som ser barna, er til stede for dem, og som gjør det som er best for dem. Dette kan du gjøre selv om dere bor langt unna hverandre. Om det er nødvendig å å få barnevernet inn på banen, er det viktig at skjer. Vi anbefaler også at du tar vare på deg selv oppi dette. Å være pårørende er tøft. Vi anbefaler deg også å kontakte et pårørendetilbud eller selvhjelpsgruppe for pårørende. Du kan finne informasjon om dette i linkene nedenfor:
Det at hun kjører i beruset tilstand, kan du melde fra til politiet om.