Bror 17 ruser seg på cannabis og LSD

Jeg har nettopp oppdaget at min bror på 17 år ruser seg. Jeg fant brukerutstyr til cannabis, og han nektet først. Men etter enda en konfrontasjon innrømmet han det, og fortalte også at han har brukt LSD. Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Hvor henvender man seg? Fastlegen eller andre instanser?
Sånn umiddelbart tenker jeg jo at det bør settes inn tiltak før han fyller 18 og er fri til å gjøre som han selv vil, for da er jeg redd misbruket bare fortsetter uten hindringer.
PS; jeg har selvsagt informert foreldrene våre, men de er like rådville som meg
Mvh fortvilet storesøster

Kvinne, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Mange vil nok oppleve det som et sjokk når de oppdager at en nær person bruker narkotiske stoffer. Du skriver at du har konfrontert broren din med det og informert deres foreldre om det. Det du ikke skriver noe om er hva broren din sier om det? Noen ungdommer eksperimenterer med narkotiske stoffer uten å fortsette med det. Andre ungdom mener de er voksne og kan bruke rusmidler uansett hva andre mener om det. Hvis broren din ikke er avhengig, har eksperimentert med det og nå er villig til å slutte med det når dere har oppdaget det kan det løse seg greit. Da må dere kjenne på om dere tror på det han sier og om dere har tillit til at han kommer til å slutte.
Dersom dere vil sette inn tiltak umiddelbart, er det egentlig best å gjøre det gjennom barnevernet, legen eller NAV. Det er disse som kan søke ham inn til behandling. Ta gjerne også kontakt med kommunen og forhør dere om hvilke lokale tilbud de har til ham.
Sier han at han ikke vil slutte eller dere ikke har tillit til at han slutter selv om han sier det bør dere ta kontakt med Familievernkontor der dere bor for veiledning. Urinprøve kan være en mulighet for å kontrollere om han virkelig har sluttet og kan avlegges hos fastlege. Dere kan også søke råd hos Veiledningsenteret for pårørende i Oppland/Lillehammer eller sjekke med kommunen dere bor i om andre tilbud til pårørende.