Bekymret for schizofreni

Hei, jeg prøvde sopp 1. Gang for litt over en mnd siden og jeg angrer som bare det! Men har ikke merket noe «ettervirkning» frem til denne mnd. Kroppen tenker på det konstant og jeg blir angstfull og redd for at jg har fått schizofreni. Jeg får ikke sove og begynner nesten å gråte hver gang. Hva kan dette være

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Bruk av hallusinogener (slik som sopp) kan i enkelte tilfeller gi ulike typer psykiske plager i ettertid av rusepisoden. Realistiske gjenopplevelser av rusepisoden og angst er ikke helt uvanlig. Vi forstår at du er bekymret for å ha fått schizofreni, men husk at det tross alt er veldig få som får det. Det er ikke vanlig å få schizofreni av å bruke sopp.
Vi kan dessverre ikke gi deg et konkret svar på hvorfor du har det sånn som du har det nå, men det er tydelig at du ikke har det bra. Vi vil derfor oppfordre deg til å snakke med noen om dette. Du kan for eksempel dra til din nærmeste Helsestasjon for ungdom, eller ta kontakt med legen din for å få snakke med en psykolog.