Bekymret for en slektning

En slektning fortalte meg nylig at hun og kjæresten ofte ruser (amfetamin og kokain) seg i helgene, han er litt mer gira på det enn henne. Etter en lang samtale rundt dette, opplever jeg ikke henne som ærlig. At hun kanskje gjør det like ofte som han. Det hun fortalte endret seg, når hun fortalte på nytt eller da jeg stilte spørsmål. Hun har gått veldig fort ned i vekt den siste tiden, noe jeg også har reagert på – men aldri tenkt på at evt narkotikaen. Da hun ikke drev med dop, før hun fikk seg denne kjæresten.
Det som bekymrer meg mest, er at disse har hvert sitt barn i alder 4 og 8 år. Hun har hovedomsorgen for sitt, og han har 50/50 for sitt.
Hun har fortalt at disse posene hun har, har hun hjemme eller med seg til kjæresten. Jeg personlig mener dette er uforsvarlig mtp barna. Men slektningen min forsvarer hele opplegget, og virker ikke som hun skjønner alvoret i hele situasjonen. Jeg har prøvd å forklare at barnet hennes kan få det i seg eller at hun kan miste omsorgen. Men hun svarer bare i forsvar og sier hun bare har prøvd det 3-4 ganger på fest.
Jeg er veldig bekymret for henne, og barna som er rundt dette. Føler meg rådvill. Ingen i familien bortsett fra meg vet om dette, og har selvsagt fått streng beskjed om p ikke fortelle det til noen.

Kvinne, 28 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at denne er en vanskelig situasjon, men dersom du mistenker at de ruser seg når de har ansvar for barn bør du snakke med barnevernet om dette. Det er ikke alltid lett å vite hvor alvorlig situasjonen er, og derfor kan det være lurt å involvere noen som er vant til å vurdere slike situasjoner. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Har du en magefølelse på at barnet ikke har det bra er det nok.
Informasjon om hvordan du går frem finner du på barnevernet sine nettsider.
Slektningen din kan også få hjelp dersom hun ønsker det nå, eller på et senere tidspunkt. Vil hun det kan hun kontakte legen sin for å få en henvisning.