Alprazolam og Mogadon på urinprøve

Jeg må ta faste urinprøver onsdag og fredag. Men i går (fredag) etter siste prøve tok jeg ca 17 mg alprazolam og 20 mg mogadon, og i dag lørdag har jeg tatt 10 mg alprazolam + 5 mg mogadon. Hvor lenge vil dette sitte i kroppen før jeg kan få reine urinprøver igjen? Og vil det f. Eks gå fortere ut av kroppen om jeg drikker mye veske??? Håper på svar så fort som mulig. Pft….

Kvinne, 46 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
En enkeltdose av både alprazolam og nitrazepam kan vanligvis spores i en uke med urinprøver. Her er det snakk om forholdsvis store mengder du har inntatt, større enn hva man regner som «en enkeltdose», så du vil nok risikere å teste positivt i lengre enn en uke, uten at vi kan si presist hvor lenge. Å drikke mye væske vil ikke føre til at stoffet går ut av urinen fortere, men det kan føre til at urinen på urinprøven blir veldig tynn/ukonsentrert, og dermed dømmes som et forsøk på juks.
Du kan lese mer på våre faktasider om benzodiazepiner og blod-/urinprøver.