Abstinenser fra Rivotril

Min kjæreste har brukt rivotril i 7år, fordi hennes eks kjæreste fikk henne avhengig. Nå har det blitt bråstopp på tilgangen og hun sliter kraftig med abstinenser, men tørr ikke søke legehjelp fordi hun er redd for å bli stemplet som narkoman og pille missbruker i papirene sine. Har dere noe råd om dette?

Annet, 35 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dere kan lese mer om å slutte med benzodiazepiner (Rivotril) på disse sidene på hjemmesiden vår. Vi ikke helsepersonell og kan ikke gi medisinske råd om nedtrapping utover det som står der. Det vi kan si er at det er viktig å trappe ned så sakte som mulig for å unngå abstinenser. Ved bråstopp slik som kjæresten din har gjort, vil abstinensene blir mye mer uttalte. I enkelte tilfeller kan det være farlig å bråseponere. Derfor anbefaler vi henne å kontakte lege for å få hjelp.