Abstinenser

Hei. jeg har drukket mye alkohol hver dag i snart 10 mnd stort sett etter kl 1600 men i tillegg brukt mye kokain hverdag. Da jeg kuttet dette ut i går fikk jeg feber på inntil 39,7 , skjelvinger, hyppige toalett besøk, kaldsvette og helt ville drømmer. Er dette noe som er vanlig om man kutter 100% ?

Mann, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du har brukt kokain og alkohol hver dag i 10 mnd. er det vanlig å få abstinenser når du slutter. Vanlige alkoholabstinener er blant annet de du selv nevner. I enkelte tilfeller kan du få alvorlige abstinenser som delir, særlig visuelle hallusinasjoner og kramper (som kan føre til død). Blir du veldig dårlig er det derfor viktig at du oppsøker hjelp.
Vanlige abstinenser/bivirkninger av kokain kan være utmattelses følelse, søvnproblem, sulten, deprimert, angst, psykotiske opplevelser (hører stemmer, ser ting etc.). Dette er ting som vil gå over, men igjen, kontakt lege hvis abstinensfasen er for tøff eller du blir veldig dårlig. Har du like høy feber (eller høyere) i tre dager bør du oppsøke lege i henhold til NHI.NO.