Svigerinne

Jeg har en svigerinne som til tider drikker for mye, blir alt for full og dummer seg ut. Jeg har konfrontert henne, det hjalp ikke. For et par år siden ble det så gale at jeg sa fra til arbeidsgiveren hennes. Det resulterte i et voldsom hat mot meg, «jeg har ødelagt livet hennes». Drikkingen avtok en liten periode, men nå er hun tilbake i samme mønster. Hun må finne en undskuldning for p drikke hver helg. Dummer seg konstant ut. Jeg føler jeg sitter å ser på at det går galt, hva gjør jeg?

Kvinne, 41 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret for svigerinnen din og at denne situasjonen oppleves frustrerende for deg.
Det er ikke nødvendigvis fruktbart å snakke med noen om deres rusproblem på en konfronterende måte. Her følger noen tips til hvordan du kan ha en samtale med din svigerinne om det som skjer med henne:
• Hun bør være (mest mulig) nykter når dere tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør henne om hennes bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når hun er ferdig med å snakke, gjenta det hun har sagt (slik du har forstått det) så hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hennes rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hennes rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av henne.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Din svigerinne vet nok innerst inne at det ikke er du som «har ødelagt livet hennes», som du sier. Det virker for øvrig som at det er en stund siden dette utsagnet falt, og at dere to har opprettholdt kontakten siden den tid. Vi vet ikke hva som ble resultatet av at du den gang kontaktet arbeidsgiveren hennes, men hun har mulighet for å få hjelp til alkoholproblemet via arbeidsplassen ved at arbeidsgiver kontakter Akan.
Du sier at hun er tilbake i samme mønster som tidligere og at hun «dummer seg konstant ut». Av dette forstår vi at hun ønsker å drikke så ofte hun kan, og at hun har vanskeligheter med å bremse alkoholinntaket før hun blir svært beruset og gjør ting hun ikke har kontroll over.
Hvis du ønsker å være en støttende person for henne, kan du tilby henne å være en samtalepartner, hvis hun ønsker det. Du kan også tilby deg å være med henne til fastlegen, der hun kan få hjelp for sitt alkoholproblem. Fastlegen kan henvise henne videre til hjelp som passer henne.
For deg som pårørende kan det være godt å få noen tips om hvordan du skal forholde deg til både henne og deg selv i denne situasjonen. NKS sitt veiledningssenter kan hjelpe deg med gode råd. Nummeret deres i Vest-Norge er 52 71 78 80.