Stesønnen min ruser seg og har ikke penger eller noe sted å bo

Hei. Hva gjør jeg når stesønnen min ruser seg og ikke har penger eller noe sted å bo. Han vil ikke ga hjelp og vi og andre har sagt han kan bo hjemme så lenge han ikke ruser seg.
Mvh
NN

Kvinne, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på hvordan situasjonen er ellers. Hvor gammel han er, hva han ruser seg på, hvor mye han ruser seg, hvordan han ter seg i heimen osv.
Det er viktig at dere ikke gir ham penger, da det trolig vil være med på å opprettholde hans rusbruk. Gi ham mat og husly, men gjerne på betingelse av at han ikke ruser seg (i et hvert fall ikke i heimen).
Vi vil anbefale dere andre i husstanden å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende i Akershus (Øst-Norge). Der kan dere få flere tips og råd og sammen legge opp en strategi for hvordan dere skal forholde dere til situasjonen.