Skoleprosjekt om hallusinogene rusmidler

Hei!
Jeg har et prosjekt om hallusinogene rusmidler og jeg forstår det ikke helt. Jeg vet ikke om dette er riktig sted å spørre, menjeg tenkte jeg kunne prøve meg. Jeg bare skjønner helt hva hallusinogene rusmidler vil si, og hva som skjer om man tar det.
Mvh
Meg 🙂

Kvinne, 15 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hallusinogene rusmidler er for eksempel LSD, fleinsopp og meskalin. De virker slik at den som tar det får utvidet sin bevissthet. Det betyr at man feks. opplever verden på en annen måte enn ellers. I noen tilfeller kan det være at ting man ser eller hører oppleves annerledes, sterkere og «mer virkelig» enn vanligvis. Et eksempel er at man kan se på et bilde eller et mønster og oppleve at det ser helt annerledes ut enn vanlig. En del opplever også at de forstår meningen med universet eller sitt eget liv på en måte som de aldri før har opplevd. Feks., kan folk oppleve at Gud finnes i alt, eller at alt er bevissthet.
Sånne opplevelser er veldig sterke og det er ikke alltid man får det av hallusinogener. Men de som tar det søker ofte slike opplevelser.
Problemet med hallusinogener er at det gir en veldig stor endring av hvordan vi ser verden til vanlig. Og det kan være fryktelig skremmende. I verste fall kan folk få langvarige ubehagelige psykiske plager av slike stoffer.
Her kan du lese mer på våre sider om hallusinogener.