Skoleoppgave om dempende, stimulerende og hallusinogene rusmidler

Hei
Vi har en skoleoppgave om rus og lurer på noen ting. Hva er dempende, stimulerende og hallusinogene rusmidler? Kan vi få litt info om hvilken virkning de ulike har på kroppen og kanskje noen av de vanligste stoffene som har disse effektene?

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi har lenket til våre sider for hvert av de mest vanlige stoffene i hver gruppe.
– Dempende stoffer. Disse har en sløvende virkning. Eksempler inkluderer opiater/opioider (heroin, morfin, kodein osv.) og benzodiazepiner (beroligende legemidler).
– Stimulerende stoffer. Disse har en oppkvikkende virkning. Eksempler er kokain og amfetamin.
– Hallusinogene stoffer. Stoffer som kan gi endret bevissthetstilstand, men som ikke er særskilt sløvende eller oppkvikkende. Eksempler er LSD, fleinsopp og meskalin.
Legg merke til at enkelte stoffer også kan passe inn under to eller flere kategorier. F.eks. kan alkohol være stimulerende i små mengder, men dempende i større mengder (alkohol defineres riktignok ikke som narkotika); MDMA/Ecstasy kan ha både en stimulerende og hallusinogen virkning; cannabis kan være både dempende og hallusinogent.