Serotonergt syndrom

Hva menes det med Serotenerg Syndrom? Dette i forbindelse med bruk av Nobligan Retard 200 mg. Brukt fast over lang tid. Er det noe som over tid kan virke inn på ledd/nervesmerter og endring av adferd og tale. Jeg spør pga at det er en person som jeg ser forandring på, stor forandring. Hun ruser seg med Hasj som e med vann i bøtte? Samt Amfetamin, alkohol og Stesolid 5mg. Mogadon. Med mer som jeg ikke har oversikt over, hun har fått vanskeligheter med å gå skikkelig. Jeg er veldig bekymret for henne. Så derfor spør jeg dere hva dette er, men håper dere kan gi meg svar og evnt råd om hvordan jeg kan få henne til å forstå å at hun kan få hjelp i god tid. Mvh (anonymisert).

Kvinne, 53 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
I følge NHI oppstår  serotenergt syndrom når du tar medisiner som forårsaker høye nivå av serotonin i kroppen din. Det kan skje når du øker dosen på et medikament som inneholder serotonin, eller du starter med et nytt medikament i tillegg til dem du allerede tar. Visse illegale stoffer og kosttilskudd kan også utløse serotonergt syndrom.
Symptomer og tegn er oppfarenhet, uro, forvirring, rask puls, utvidete pupiller, tap av muskelkontroll, muskelkramper, sterk svette, diaré, hodepine, skjelvinger, gåsehud.
Bruk av rusmidler og legemidler kan imidlertid også i seg selv føre til endret adferd og tale. Det behøver altså ikke være være snakk om et syndrom. For å finne ut hva det kan være må hun derfor kontakte helsevesenet.
Det kan være vanskelig å overtale eller «få en annen person til å forstå» at hun trenger hjelp. Når alt kommer til alt er det hennes valg. Det du kan gjøre er å forsøke og motivere henne. Du finner tips til hvordan du kan gjøre dette på våre sider «Bekymret for noen».