Samboer mistenker at hun fikk narkotika i glasset ute på byen.

Hei, min samboer var ute å tok noen øl en kveld, nærmere sagt 5 halvlitere. Hun er en nordlending som tåler en del øl og formen hun hadde da hun ringte meg å sa hun MÅTTE bli hentet var helt hårreisende. Hun var helt sort i øynene og hadde en så endret personlighet at jeg viste at dette dreide seg om mer en bare alkohol. Hun er en person som er sterkt i mot narkotika og ville aldri tatt slike ting med viten og vilje. Jeg er en person med en forhistorie i et rusmiljø da jeg var yngre så jeg kunne se umiddelbart at det dreide seg om opiater eller lignende, hun fortalte at hun ikke hadde noen hukommelse om hva som hadde skjedd etter hun hadde betalt noe som styrket min mistanke enda mer. Da hun våknet neste morgen var både hun og jeg meget urolige og ville ta dagen med ro, vi har nå 3 dager etterpå pratet om hendelsen grundig og nøye og kommet frem til at det må ha vært narkotika i bildet. Jeg vet av erfaringer at en urinprøve nå så sent kan være for sent og lurer på om det er noen plass vi kan henvende oss for å få tatt en hårprøve for å få avkreftet eller bekreftet våre mistanker, vi er foreldre og jeg var hjemme med barnet den aktuelle kvelden, vi er engstelige for en form for reaksjon ut av dette i tillegg, eneste vi ønsker er å få svar på hvorfor hun følte seg slik hun gjorde og hvorfor hun ble som hun ble. Vi sitter uvitende om alt og trenger svar.

Mann, 27 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette var svært ubehagelig for dere begge. Den eneste måten å få noe sikkert svar på hva som skjedde er å ta en urinprøve. Som du selv nevner er det nå litt sent, men enkelte stoffer kan fremdeles påvises. Dere kan altså forsøke å ta urinprøve, men er ikke garantert noe svar. Hårprøver brukes veldig sjeldent, og kan normalt ikke påvise enkeltinntak i det hele tatt.
Det er altså ikke sikkert at det er mulig å få vite helt sikkert hva som skjedde denne kvelden. Får dere ikke utslag på urinprøven må hun nesten bare stole på sin egen opplevelse av situasjonen, eller snakke med de andre hun var sammen med den kvelden.