Røyk

Hei, skal i militæret om 2 og en halv uke og jeg har fått høre at de sjekker via blodprøver og urinprøver for rusmidler. Jeg har aldri engang tatt et drag av en røyk før idag. Idag kjøpte noen venner av meg en pipe med litt tobakk og jeg tokk noen drag. Vil det vises på blodprøvene eller urin prøvene om 2 og en halv uke?

Mann, 18 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
For oss ser det ut som at spørsmålet ditt dreier seg om at du har røkt tobakk. Tobakk er ikke et rusmiddel (og rus er det vi på RUStelefonen kan mest om), men så vidt vi vet er det ikke vanlig å teste for tobakk på urinprøver. På Helsedirektoratet sine sider kan du lese mer om tobakk.
Hvis det var slik at det var hasj eller marijuana i pipen du tok noen trekk av, så er dette rusmidler som kan vises på urinprøver. Enkeltinntak av cannabis har påvisningstid på urinprøver i inntil 1 uke og på blodprøver vanligvis inntil et halvt døgn. Det er altså mye lengre påvisningstid i urin enn blod, men vi tror ikke du vil få et positivt utslag på en urinprøve to og en halv uke etter at du har røkt et par trekk.