Prøver å slutte å drikke, men får det ikke til

Hei, prøver å slutte å drikke. Men får det ikke til. Er ikke sånn at jeg drikker hver dag eller alene. Er bare det at når jeg først begynner å drikke så drikker jeg så mye som mulig og gjør veldig dumme ting. Dumme ting som å si virkelig grusomme ting til vennene mine eller finne på ting om dem som ikke er sant. Har prøvd å drikke lavere prosent og alt sånt, men når jeg først begynner å drikke slutter hjernen min å tenke at jeg skal slutte. Så jeg bli alltid overstadig full. Har også prøvd å slutte å drikke helt men får det ikke til! Mest fordi jeg ikke tørr å snakke med folk uten alkohol. Hva burde jeg gjøre? Er det noe sted man kan dra som kan typ hjelpe meg? Mvh meg

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en utfordring. Det kan fort bli et enda større problem for deg, både når du er full og i lengden. Derfor er det veldig smart av deg å gjøre noe med det nå.
Det at du alltid drikker deg overstadig full selv om det egentlig ikke er det du har planlagt, er tegn på at du har en utfordring med alkohol. Og din adferd («gjør veldig dumme ting som å si virkelig grusomme ting til vennene mine eller finne på ting om dem som ikke er sant») er også et tegn på at du ikke tåler alkoholrusen særlig godt. I hvert fall tåler du ikke så godt å være i den tilstanden du beskriver.
Å kontrollere inntaket når du allerede begynner å bli påvirket, er svært vanskelig. Ikke bare for deg. Det er sånn for flere andre også. Det er lett å tro at jo mer du heller i deg, jo festligere blir det. Sannheten er ofte at jo fullere du blir, jo mer idiot blir du – og i tillegg er det ikke bra for relasjoner og det sosiale samværet med andre. Det fungerer kanskje stikk mot hensikten, som du selv sier er «å tørre å snakke med noen». Når du blir så full som du gjør, tør du å snakke med folk, med de synes neppe det er noe artig å bli snakket til på den måten. Målet ditt er jo ikke å bli god til å lyve eller si grusomme ting til vennene dine.
Det vil muligens være nødvendig for deg å kontrollere/stanse deg selv før du har drukket noe i det hele tatt. Du må kanskje bli nødt til å ta noen litt kjipe valg angående hva du skal gjør de gangene du er vant til å gå på fest. Det kan være nødvendig å bruke tid på å finne andre aktiviteter enn fest, og å ta andre valg enn å feste. Disse valgene kan du ikke ta når du allerede er på fest (og kanskje har begynt å drikke); du har mye bedre odds dersom du tar valgene før du står i situasjonene.
Vi sier ikke at det vil være enkelt for deg å få det til, men det kan faktisk være best å la være å drikke noe i det hele tatt. Ta en god lang pause fra alkohol. Hvis du skal få til det, er det det viktig å gjøre det lettest mulig for deg selv. Det er viktig å forberede seg godt. Hvis du f.eks. går på de samme festene med de samme vennene, kan det bli vanskelig å holde deg unna alkohol. Du trenger nok å planlegge alternative ting å gjøre (og ev. bestemme deg i god tid hvis du en gang i blant skal feste allikevel). Her er en del tips for hvordan du kan forberede deg best mulig.
Hvis du vil ha hjelp gjennom helsevesenet, kan du snakke med fastlegen din om å få en henvisning til noen å snakke med. Det kan hende du bør snakke med legen din om å få hjelp for det grunnleggende problemet, nemlig å snakke med folk og være sosial uten å måtte drikke masse. Dette kan du f.eks. snakke med en psykolog om. Hvis du vil ha mer spesifikk hjelp for drikkingen, kan du be om henvisning til en ruspoliklinikk i nærheten av der du bor.
Det finnes også hjelpeprogrammer på nettet du kan bruke. Her er et eksempel.
Du kan også lese bøker som er ment å hjelpe folk til å drikke mindre.