Produkt med CBD – er dette narkotiske stoffer?

Hei, jeg ser på ett produkt på nett men det står at det er cbd i det men ingen thc. Dette var ganske så ukjent for meg hva det var (hørt om thc fra utdanning) men produktet jeg så på var veldig vanlig i USA men spørsmålet mitt er; er dette narkotiske stoffer? De heter purerootzco.com så på de som het ease.

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Cannabidiol (CBD) er ett av mange stoffer i cannabisplanten. Det regnes ikke som rusgivende, men heller som beroligende, og det motvirker risikoen for angstreaksjoner ved cannabisbruk.
Ren CBD anses i utgangspunktet som legemiddel i Norge (ikke som narkotika). Dette er en substans som er under klinisk utprøving for blant annet epilepsi. Problemet har vært at ofte inneholder produkter små mengder THC (selv om selgeren sier de ikke gjør det). Og da blir det (per i dag) regnet som narkotika. Dette er i ferd med å endres og du kan lese mer om oppmyking av regelverket i denne artikkelen.
Du finner også generell informasjon om CBD i Norge på Legemiddelverket sine sider.
Merk for øvrig også at det som privatperson ikke er tillatt å importere reseptbelagte legemidler per post til Norge.