Pensjonist

Hei.
Jeg har brukt Sobril 2 ganger 15 mg. i 32 år og Rivotril 2 mg. en om ettermiddagen.Rivotril har jeg brukt ca.25 år.Fikk det utskrevet av psykiater.Fikk spørsmål om å prøve Rivotril.Var et forsøk på Haukeland sykehus sa han.Ble ikke avhengig av de sa han.Nå vet jeg jo noe annet.
Kvitt angsten kom jeg ikke til å bli trodde han etter alt jeg hadde vært gjennom.
Nå vil fastlegen jeg skal slutte med Rivotril.
Sa jeg skulle ikke ta første mandag i uken og så ta en hver dag ut uken .Så la være å ta mandag og tirsdag og ta onsdag og ut uken.Forsette til jeg ikke hadde flere.Da skal jeg være ferdig på en uke???Visst jeg fikk abstinenser så var det bare i hode sa hun. Hjalp ikke på angst sa hun.
Hun har aldri snakket om angsten.Er dette en god måte å slutte på? Har lest om 20 % i uken?
Jeg har jo ikke brukt mye men lenge.Hva kan jeg vente meg.?Har lest en del om Rivotril og er vettskremt .

Kvinne, 68 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke gi konkrete nedtrappingsplaner.
Det finnes utkast til planer på nettet. Du kan ev. ta med deg dem og vise til legen din. Se feks.
RELIS Vest – Nedtrapping av klonazepam
Dersom du skal fortsette på Sobril vil dette lette vesentlig på abstinenser. Du vil allikevel merke noe når du slutter med Rivotril, feks. muskelsmerter, søvnvansker, angst/uro, dårligere matlyst osv. Det er viktig at du og legen samarbeider i perioden og at du får den støtten du trenger. Dersom du opplever planene for rask, bør du si fra til legen og be om at den endres.