Overnatting når man har drukket alkohol

Hei. Kan jeg forvente noen konsekvenser hvis jeg lar en kompis som har drukket en del alkohol overnatte hos meg? Var nylig nær ved å få et slikt tilfelle, uten at det ble noe av.

Mann, 22 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si. Veldig ofte hender det jo at folk går og legger seg med høy promille, uten at det skjer noe galt av den grunn (kanskje sett bort ifra det at vedkommende føler seg veldig dårlig dagen derpå). Det er jo ikke ulovlig. Men noen gjør jo dumme ting når de er fulle – det kan f.eks. være å bråke, rote, ødelegge ting ved et uhell, kaste opp eller lignende. Det kommer litt an på hvor godt kompisen din håndterer alkoholrus. Men i de fleste tilfeller går det nok greit når en full venn sover over.