Naboproblemer

Hei, jeg bor i en leilighet med flere etasjer og nabo under med røyker hver dag Marijuana/hasj. Hele leiligheten lukte som det, såpass mye at jeg blir qualm. Jeg er usikker hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Er det noe jeg kan gjøre?

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres plagsomt ut. Dersom du er komfortabel med det, kan du jo prøve å snakke med naboen direkte om det. Du kan riktignok ikke bestemme om vedkommende skal røyke cannabis eller ikke, men du kan i hvert fall si at lukten er plagsom for deg som nabo, og be om at røykingen foregår et annet sted enn hjemme. Et annet alternativ er å ta opp dette med styrelederen, dersom det finnes en slik person i leilighetskomplekset du bor i. Til sist er det selvsagt også en mulighet å tipse politiet.