Min samboer er i Lar – hjelp

Min samboer er i Lar. han har sine problemer både fysik og physisk.
han har og en fastlege som han er til mellom 3-4 ukers mellomrom.
når han spurte om hjelp for å kom seg av subitec fikk han ett opphold for å kom seg over den siste kneipen, fikk han ett opphold der di fikk han over på metadon, som gjorde han mer sløv og ikke helt i denne verden. så etter oppholdet kom han hjem og trengte mer subitec en når han for,,, han var mer forvillet å viste ikke hvor han kunne få hjelp.
dette er ikke rett. vi trenger hjelp men vet ikke hvor vi kan få den rette hjelpen.
kjenner at jeg som samboer vil gå til krig mot noen men vet ikke hvor og hvem jeg skal krige med,.-..

Kvinne, 46 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
For å ta det siste først: Vi skjønner at du er frustrert og vil krige. Men det er generelt en dårlig strategi. Helsevesenet har helt sikkert sitt på det tørre, og det er en lang vei å gå dersom du skal vinne noen krig mot dem. Det er bedre å jobbe med dem, få dem over på deres lag, og ev. få hjelp til å slå i bordet med hans rettigheter som LAR-pasient. Vær konstruktive og konkrete på hva han trenger og hvordan han ønsker å få det til. Da har dere mye bedre muligheter til å nå frem. Be om et møte med legen/LAR og spør dem hva de har tenkt, og legg frem en plan for hvordan han ønsker å trappe ned. Ta også kontakt med brukerorganisasjonen ProLar for å be om råd.
Du sier han ba om hjelp for å komme seg av Subutex, og at han da fikk metadon. Dette høres svært merkelig ut. De fleste som ber om hjelp til å komme seg av Subutex, lager en plan for nedtrapping sammen med LAR/legen (gjerne med en ansvarsgruppe). Når en da er nesten ferdig med nedtrapping er det vanlig å legge seg inn å trappe helt av på institusjon (den siste kneiken). Hvorfor han har fått metadon kan vi ikke gi noe godt svar på. Vanligvis får folk bare metadon dersom det er medisinske grunner til det eller at de ber om det selv.
Hvis dere ikke blir hørt og føler at han blir feil eller dårlig behandlet, kan dere kontakte:
Pasientombudet
Pasientforeningen