Min datter ønsker å slutte å partyruse seg. Hun bor i Oslo og har bare venner i rusmiljøet. Bør hun «delete» alle disse «vennene»? Bør hun flytte? Hun går på skole i Oslo og er over 25 år.

Kvinne, 51 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Om din datter ønsker å slutte å partyruse seg, er det nok lurt av henne å unngå situasjoner og mennesker som trigger rusbruk, i hvert fall for en periode. Det vil være vanskeligere for henne å motstå å ruse seg om hun fortsetter å feste som før (med unntak av rusbruken), med de vennene hun bruker å ruse seg med.
Om hun bør kutte kontakten med disse vennene permanent, kommer an på flere faktorer. Om dette er folk hun kun har festet med og ruset seg med, kan det være lurt av henne å trekke seg unna. Er dette venner hun også gjør andre ting med og som evner å støtte henne i at hun ønsker å slutte, er det mindre entydig om hun bør kutte kontakten. Hun bør uansett være tydelig ovenfor disse vennene at hun ønsker å slutte å ruse seg, samt unngå situasjoner hvor det brukes rusmidler.
Det er også mange som opplever at det er nødvendig å slutte å drikke alkohol for en periode, da dette noen ganger trigger videre rusbruk, samtidig som det svekker dømmekraften og derigjennom øker risikoen for å sprekke.
Du lurer på om hun bør flytte. Også her er det flere faktorer som vil være avgjørende om hvorvidt dette er den beste løsningen. For eksempel; har hun behov for å være nærmere familien i en periode, har hun andre venner i Oslo som hun kan ta kontakt med, eventuelt har hun mulighet til å opprette nye bekjentskap i Oslo for å komme seg ut av rusmiljøet, og så videre.
Uavhengig hvor hun bor, så er det viktig at hun er tydelig og konkret med hva hun ønsker å gjøre (slutte å ruse seg) og hvordan hun skal klare å forbli rusfri. Det vil i en slik prosess være viktig for henne å finne andre aktiviteter som gir mening og fyller tiden hennes. Om hun klarer å fortsette skolegangen, vil det antagelig være lurt, da det er viktig å opprettholde en viss normalitet og ha forpliktelser.
Om din datter trenger hjelp til å slutte, kan hun kontakte sin fastlege. Hun kan også kontakte Skolehelsetjenesten ved sitt studiested.