Mengde alkohol

Hei! Jeg lurer på hvor mye jeg må drikke for å bli brisen og full…? f. Eks er det nok med to cider for å starte å vingle eller hvordan er det? Vet det avhenger av om man har spist, kjønn, osv men sånn ca.

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hvis du ikke har så mye erfaring med alkohol fra før, men ønsker å prøve det, er to cider et helt passe sted å begynne. Du bør i hvert fall ikke drikke noe mer enn det de første gangene. Målet bør ikke være å bli full, vinglete o.l. – målet bør nok heller være at du gradvis lærer og forstår hvordan alkoholen faktisk virker, og hvor godt du tåler den. Da gjelder det å gå forsiktig fram, og ta små skritt om gangen. Dersom du føler deg klar for det, kan du jo vurdere om du vil øke inntaket litt og litt fra gang til gang.
For øvrig er det også lurt å spise på forhånd, og gjerne også drikke noe alkoholfritt ved siden av ciderne. Vær sammen med folk du stoler på, og ta vare på deg selv.