Må stoppe

Jeg må stoppe å drikke. Har i 5 månder drukket hver dag. Jeg har prøvd å stoppe par ganger. Men etter et døgn uten alkohol klarer jeg ikke la være mer. Svetter enormt, mye angst. Å hallusinert. Er det forsvarlig av meg å prøve å avruse meg selv? Hvor lang tid hvil abstinenssymptomer vare?

Kvinne, 28 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Alvorlighetsgraden av alkoholabstinens kan variere fra milde symptomer som lette søvnforstyrrelser og mild angst til svært alvorlig og livstruende symptomer. Alvorlige abstinenssymptomer inkluderer blant annet visuelle hallusinasjoner og i alvorlige tilfeller kramper (som kan føre til død). Lettere abstinensplager opphører vanligvis innen et par dager, mens mer alvorlige abstinenser kan vare opptil flere uker.
Siden du tidligere har fått hallusinasjoner når du har forsøkt å slutte vil vi anbefale deg å søke hjelp. Ta kontakt med legen din, så kan dere sammen vurdere situasjonen din.