Kan jeg bruke Cipralex sammen med Vallergan?

har diabetes (Lada) Har brukt cipralex i 6 uker(10mg);effekt såvidt-er kjent med st effekt tar lang tid. Sliter med innsovning. Er vallergan snbefalt,og isåfall hvor stor dose?

Kvinne, 65 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi vil informere om at vi ikke er helsepersonell og kan ikke gi deg helsefaglige råd. Vi kjenner deg ikke og vet ikke noe om din livssituasjon, og vet ikke hvorfor du bruker Cipralex.
Når det er sagt blir det i Felleskatalogen informert om at søvnvansker er en av de vanligste nevrologiske bivirkningene (etter hodepine) ved bruk av Cipralex.
Dosering og bruk av Vallergan bør kun skje i samråd med lege. Det kan være behov for å tilpasse dosering til din situasjon og helsetilstand.
Vanlig dosering av Vallergan (voksne) er 1-3 tabletter á 10 mg. eller 2,5-5 ml. mikstur ½ -1 time før du skal legge deg.
Men vi vil informere om at når ulike medisiner blir blandet kan det føre til alvorlige bivirkninger. Derfor vil vi anbefale at du tar kontakt med din lege som kan informere deg om hva det innebærer å bruke Cipralex kombinert med Vallergan.
Din lege kan også informere om mulige riskoer og bivirkninger ved bruk av begge disse medikamentene.
Du kan både be om mer informasjon om riskoaspektet og om mer informasjon om andre tilbud for behandling av søvnproblemer.
Dersom legen ikke kan hjelpe deg med spørsmålene dine kan du bytte fastlege (du har rett til å bytte lege inntil to ganger i året)