Kan alkohol påvirke hallusinasjoner?

hei, jeg lurer på om alkohol kan gjøre så man hallusinerer? jeg leser rundt på nettet men det står forskjellig overalt. jeg blir usikker.jeg skal ha en presentasjon i morgen på skolen om dette med hallusinasjoner eller hallusinogener da. jeg må snakke minst 5 minutter om dette.
jeg skulle ha hatt presentasjonen i dag men jeg finner ikke ut dette som er det siste meg mangler.

Kvinne, 14 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Nei, alkohol er ikke et rusmiddel som typisk er forbundet med hallusinasjoner. Det er riktignok en liten gruppe personer som kan utvikle hallusinasjoner som følge av et svært høyt og langvarig alkoholforbruk, og noen av disse kan også få hallusinasjoner dersom de slutter brått med å drikke alkohol. Men for folk flest så er det altså ikke vanlig å hallusinere av alkohol, selv om rusen kan oppleves som litt tåkete noen ganger.
Kanskje finner du noen nyttige tips på våre faktasider om alkohol, og våre faktasider om hallusinogener.