Jeg har en ansatt som sliter med rus

Hei jeg har en ansatt som sliter med rus(tabletter og røyker litt forskjellig) jeg har sagt tydelig i fra at dette er ikke akseptabelt han mente selv at han hadde et problem og ønsket min hjelp. så vi ble enige om at vi kunne ta urin prøver 1 gang i uka men hvordan funker det?Må han ordne time til lege elle må jeg og kan jeg kreve at han gjør det?

Mann, 35 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først og fremst er det bra at han selv anerkjenner problemet, og at han ønsker å gjøre en endring. Da kan urinprøver være én av flere mulige ting som kan fungere. Ja, han kan ta urinprøver via legen sin, og det er også mulig for deg å kjøpe hjemmetester på apotek. Hjemmetester er gjerne litt mer primitive enn de testene som tas hos legen, men de kan likevel gi en god pekepinn. Du kan nok ikke kreve at han skal ta urinprøver (med mindre dette er spesifisert i arbeidskontrakten), men dette må heller være noe som eventuelt skjer på frivillig grunnlag.
Men – vi anbefaler at du inkluderer AKAN i denne prosessen. AKAN jobber nettopp med denne typen problemstillinger – håndtering av rusmiddelproblematikk i jobbsammenheng. De kan etablere en individuell avtale tilpasset hans behov, og gir oppfølging både med han, og med deg som arbeidsgiver. Snakk gjerne med han om han er åpen for dette, og ta i så fall kontakt med dem, legg fram situasjonen, og hør hva de kan tilby. Du kan lese mer om hvilke tjenester de tilbyr i lenken.