Hvor får man kjøpt hurtigtest er og hvor mye koster de ca,?

Jeg bare lurte på om hvor man kan kjøpe disse hjemmetestene for å sjekke ut hva du eller andre er påvirket av, og er det forskjellige typer så man må bestille flere forskjellige sett for å få hele spekteret? Hørt at klonezepam «rvotril» må taes for seg selv, stemmer dette? Blir litt forvirra og synes det blir vanskelig å prøve å finne ut mer siden jeg forstår så lite av alt av dette…fortvilet påørende.

Kvinne, 34 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hurtigtester kan bl.a. kjøpes på apotek. Prisen pleier å ligge rundt 3-400 kr., pluss/minus. Disse tester urinen og viser derfor ikke hva man er påvirket av, men snarere om et bestemt stoff har vært inntatt relativt nylig (selv om selve rusen kan ha gått over). Det varierer litt fra produkt til produkt hvilke stoffer som testes for, men ofte inngår disse rusmidlene i spekteret: cannabis/THC, amfetamin/metamfetamin, morfin/opioider, benzodiazepiner og kokain. Det finnes også enkelte nettsider som selger slike prøver, men da kan nok kvaliteten på produktene være litt varierende fra side til side.
Bruk av Rivotril vil på slike prøver slå ut som «benzodiazepiner», dvs. i en generell benzodiazepin-gruppe. Ønsker man å se om det har vært brukt virkestoffet klonazepam spesifikt, må det tas en spesifikk benzodiazepin-prøve. Vi er ikke kjent med at dette kan kjøpes av privatpersoner – dette er en prøve som må tas hos lege/helsepersonell, og som sendes inn til laboratorium for analyse.