Hva er drikkepress, og hvordan motstå alt det presset
hva er drikkepress, og hvordan kan man motstå alt det presset man får om man er den som ikke drikker?

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
De mest vanlige grunnene til inntak av alkohol i ung alder, er enten press fra vennegjengen eller et behov for å hevde seg og vise at man er ”kul”. Ofte kan realiteten være det stikk motsatte. De som har et tøft og selvsikkert ytre, er kanskje usikre på seg selv, og skjuler dette ved å gjøre ting de tror gjør dem kulere og bedre likt.
I vennegjenger og i skolemiljøet er det ofte vanlig å oppleve press til å drikke alkohol. Noen prøver å overbevise deg om at det er kult å drikke, at du er pysete dersom du ikke gjør det, eller kanskje du føler at du ikke er en av gjengen dersom ikke du også drikker alkohol på fester.
Her er noen gode tips for å takle presset:
• Først og fremst skal du huske at det er helt greit å si nei.
• Allier deg med én eller flere venner som heller ikke vil drikke. Det er lettere å si nei når man er flere.
• Ha med deg din egen drikke – en brus eller juice – så er sjansen mindre for at du blir tilbudt noe.
• Hold deg i aktivitet på festen. Dans, gå rundt og snakk med forskjellige folk
• Forbered hva du skal svare når du blir spurt om hvorfor du ikke drikker. Du kan si at du ikke trenger noen grunn, oppgi en reell grunn, eller du kan finne på en unnskyldning for å slippe mer diskusjon.
Her er en artikkel du kan se på fra Ung.no og her er en artikkel om drikkepress fra RUStelefonen.