Hr- bekymret for å bli avhengig

Hei!
Jeg har lenge slitet med åanikkangst og dødsangst, men ikke ville bruke noe medisiner mot dette. Men etter en episode i Thailand så klarte jeg ikke å la være lenger, og fikk utskrevet xanor. Jeg gikk på det i to uker og kuttet det ut uten noen plager, og har ikke brukt det siden. Men nå har jeg fått utskrevet vival av legen min som jeg bare tar når jeg har sterke anfall, men samtidig drikker jeg. Og jeg er veldig bekymret for å bli avhengig av begge deler, har alkoholisme i familien min og de siste månedene har jeg kjent på det veldig, så jeg lurer på om det er en slags «pekepinn» på når man «MÅ» slutte. Jeg vil ikke si at jeg drikker meg kjempefull så veldig ofte, men jeg jobben annenhver uke og i friukene så blir det ofte 2-3 øl nesten daglig, samtidig har jeg begynt å ta en øl en gang i blant tidlig på dagen før jobb (jobber netter og passer på å drikke så lenge før at jeg er helt edru når jeg kommer på jobb). Når det kommer til vival så har jeg fått utskrevet 20 vival i august 2018, og har fortsatt igjen 5 stk nå, men når jeg tar dem er det nesten bare når jeg har drikki hardt og fått STERKE fyllenerver (hjerte hamrer, skjelver i hele kroppen og tror jeg skal dø)
Jeg er veldig glad i øl, som en hobby, så jeg drikker sjeldent pils, bare spesielle øl jeg autentisk liker smaken på, og nesten aldri brennevin. Så jeg vil helst kunne ta med en god øl når anledningen byr seg, men jeg er redd for at grensene viskes ut og at jeg havner på kjøret.

Mann, 29 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det er du veldig bekymret for å bli avhengig av alkohol og Vival, og lurer på hvilke varseltegn du kan se etter.
Når det gjelder Vival er det først og fremst viktig at du bruker det slik legen har fortalt deg at du skal. Altså ved behov og i gitt dose. Dersom du skulle merke at du tar det oftere og oftere og/eller i større doser, er det tegn på at du begynner å bli avhengig av det. Dersom det skjer må du ta kontakt med legen din. I tillegg skriver du at du bruker Vival sammen med alkohol- det er ikke anbefalt.
Det er tydelig at du allerede drikker mye alkohol, og liker å ha det som hobby. Det er ikke noe i veien med å være interessert i øl, men det at du selv begynner å bli bekymret for mengden er kanskje et tegn i seg selv på at du ikke er helt komfortabel med dette?
Det kan være lurt å tenke gjennom hvordan alkohol påvirker livet ditt.  Hvor vanskelig ville det for eksempel være å la være å drikke alkohol? Skaper alkohol andre problemer i livet ditt?
Du nevner at du etter å ha «drikki hardt» får sterke fyllenerver på en sånn måte at du tror du skal dø. Dette høres veldig slitsomt ut, spesielt siden du sliter med panikk og dødsangst fra før. Du skriver også at drikkingen begynner å skli ut, og at du nå har begynt å ta en øl før jobb. Begge deler kan være tegn på at alkoholbruken din begynner å bli problematisk for deg. Andre tegn du kan være oppmerksom på er om du føler trang til å drikke dagen derpå for å føle deg bedre, om du prioriter å drikke fremfor andre aktiviteter, begynner å få dårlig helse, eller at drikkingen går på bekostning av relasjonene dine. Du kan lese mer om dette på siden vår «Når har man et alkoholproblem?».
Vi kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men det er viktig å være ærlig med deg selv. Ut ifra det du har skrevet, og spesielt dersom du ønsker å fortsette og kunne ha øl som hobby, er det nok lurt å drikke mindre enn det du gjør nå.