Har vært høy i tre døgn.

Har vært høy i 3 døgn. Jg har røyka en gang får 3 dager siden. Da røyka jg weed. Jg røyka en del og jg har aldri røyka før. Jeg har vært høy siden jg røyka. Jg sykt redd får hva dette er får noe. Jg hører ting som ikke er der og jg ser ting som ikke er der. Jg er 100% sikker på at det er weed jg røyka. Hvorfor slutter jg ikke å være høy??? HJELP

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hva du legger i at du har følt deg høy tre dager etter du røyka. Dersom du mener at du føler deg rusa på samme måte som du gjorde når du røyka, så er ikke det veldig vanlig.
Det som er mye mer vanlig er å føle at du er litt mer «borte» enn normalt, f.eks. at du ikke klarer å fokusere eller konsentrere seg like godt som tidligere. Men så sant du ikke røyker mer, skal dette gradvis bli bedre i løpet av kort tid, og du vil føle deg som før igjen.
Du skriver også at du hører og ser ting som ikke er der. Weed kan virke hallusinogent. Det betyr at du kan oppleve ting litt annerledes enn det du pleier mens du er rusa. For noen er dette en skremmende opplevelse som kan sitte i en stund etterpå, og noen få får psykiske plager som de trenger hjelp med.
Dersom du ikke føler deg bedre de neste dagene vil vi anbefale deg å snakke med noen om dette. Du kan for eksempel gå til helsestasjon for ungdom. Det er gratis og du trenger ikke henvisning.