For mye paracetamol

Hei, jeg har i en periode over tre døgn tatt 30 g Paracet, altså 60 tabletter. Er det en fare for at jeg kan ta skade av det? Hvordan vil jeg i så fall merke det? Jeg har etter dette kun tatt 1 g. Har hatt vondt i hodet hele tiden etter inntaket og kastet opp i dag tidlig. Jeg hadde ikke vondt i hodet før inntaket. Er det grunn til bekymring?

Kvinne, 42 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Mengen Paracet du har inntatt, er skadelig. Ved inntak gjennom mer enn 48 timer, er alt over 7,5 g per døgn toksisk. Du har tatt 10 g per døgn.
Vi anbefaler deg på det sterkeste å kontakte legevakt eller AMK så fort som mulig. Søk hjelp selv om du ikke føler du har symptomer. Symptomene på overdosering kommer gjerne ikke før etter 1,5 døgn. Det er viktig at du får hjelp av helsepersonell så fort som mulig, så de kan ta en vurdering av deg og eventuelt starte behandling.
Vi ønsker også å opplyse om at RUStelefonen ikke er en akutt tjeneste, og heller ikke en helsetjeneste. For akutt helsehjelp, ring lege, legevakt eller AMK 113.