Fettløgnene til Lundqvist

Jeg ser dere har begynt å spre feilinformasjon om at man etter regelmessig bruk har et lager med THC i kroppen, igjen. Hvorfor? Det er vel rimelig klart nå at Lundqvist er en sjarlatan, og at internasjonal forskning av god kvalitet klart viser at det ikke er noen effekt av cannabis utover 24 timer, uansett hvor mye, langvarig og hvor store doser. Slutt å spre sjarlatanen Thomas Lundqvist sine løgner !!! Lundqvist er ikke forsker – samtlige andre rusforskere sier han er en sjarlatan som aldri skulle fått godkjent doktorgraden (som forøvrig er basert på tvangsbehandling). Han er dessuten psykolog, ikke biolog, og fettløgnene hans er basert på anekdoter fra svenske pasienter under tvang. Ikke biologi, ikke god forskning med andre ord! Jeg har selv bestilt og sett doktoroppgaven!

Mann, 36 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi takker for ditt innspill, og håper at vi kan oppklare dette litt.
Først og fremst må vi presisere at dette ikke dreier seg om faktisk THC (som gir aktiv rusvirkning når det er i blodet). Det som kan hope seg opp er avfallsstoffer (metabolitter) fra THC.
At THC-avfallsstoffer hoper seg opp i fettvevet ved et høyt/regelmessig forbruk, er det ikke kun Lundqvist som hevder. Dette råder det generelt enighet rundt. Ta eksempelet med THC og urinprøver – dersom en person har hatt et høyt/regelmessig forbruk av cannabis, og plutselig kutter bruken, vil vedkommende fremdeles teste positivt på urinprøver i flere uker, noen ganger også flere måneder – helt uten å fremdeles være påvirket av cannabisen. Det er nettopp fordi lageret av THC-avfallsstoffer gradvis forbrennes fra kroppen, og på den måten er sporbare i urinen over et lengre tidsrom. Kroppen forbrenner THC i et visst tempo, og dersom man røyker mer enn hva kroppen rekker å forbrenne fra gang til gang, blir det en opphopning av avfallsstoffer.
Spørsmålet er hva som er implikasjonen av denne opphopningen. Noen mener at THC-avfallsstoffer i fettvevet vil gi en mer eller mindre kronisk tilstand av rus, mens andre mener at disse metabolittene er fullstendig inaktive og ikke har noen effekt overhodet. Andre rapporter igjen ligger et sted imellom disse, som hevder at THC-metabolitter kan ha en viss effekt når de forbrennes fra fettvevet (f.eks. etter fysisk aktivitet), og på den måten slippes ut i blodbanen i små mengder.
Vi går ut ifra at du reagerer på Lundqvists påstander om metabolitter og kronisk rus. Dersom vi har gitt uttrykk for å dele dette synet (i nyere tid), tar vi kritikk for det, og tar gjerne imot eksempler på hvor dette har skjedd. Vi har i hvert fall ingen intensjoner om å spre noen som helst propaganda eller misvisende informasjon.