Datter som sliter med rus

Hei. Jeg er svært bekymret for at min datter på 19 år skal ta overdose. Hun har ruset seg i 3 år. Men ting har eskalert den siste uken. Da jeg snakket med henne i dag så hun at hun hadde vurdert selvmord. Hun hadde ikke ruset seg på et døgn, men har store abstinenser. Har gjentatte ganger bedt henne om å legge seg inn til behandling, men hun mener hun ikke er klar for det. Hun mener at hun skal klare å bli rusfri selv. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hun bor for seg selv og liker ikke at jeg kontakter henne for mye. Hun virker svært ustabil og gråter mye.

Mann, 51 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for både datteren din og deg.
Det høres ut som at det er tid for at din datter bør ta imot hjelp fra helseapparatet, men det er jo slik at dette i stor grad er opp til henne selv da hun er myndig. Noen mennesker klarer å slutte med rusmidler på egen hånd, men det er ofte vanskelig. Som din datter kjenner på nå, så kan abstinenser være veldig vonde, og i noen tilfeller også truende for personens helse. Det beste ville være at hun selv ønsket å oppsøke sin fastlege for hjelp slik at denne kan henvise datteren din videre til riktig behandling, men ut fra det du sier kan det virke som at det ikke vil bli enkelt å få henne til å bli med på det.
Det er vanskelig å få lagt inn mennesker på tvungen rusbehandling, men det er mulig å kontakte kommunen v/ NAV for å avlegge en bekymringsmelding. Kommunen er da nødt til ta en vurdering på om det konkrete tilfellet kvalifiserer til bruk av tvang, og de må gi den pårørende tilbakemelding om hva de kommer frem til. Dette kan du lese i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 10-1.
Du sier at datteren din ikke liker at du kontakter henne så mye. Vi mener likevel at det er greit at du eller noen andre gjør det, da du opplever situasjonen så bekymringsfull som nå. Hvis hun ikke svarer på henvendelser er det også i orden å oppsøke henne i hjemmet. Det høres ut som at hun er en ung kvinne som for tiden finner livet svært vanskelig, og har behov for hjelp uavhengig om hun selv forstår det eller ikke.
Hvis du er bekymret for hennes liv og helse, og det er slik at du eller andre ikke får tak i henne, kan du kontakte politiet på telefonnummer 02800. Du kan også ringe til legevakt på nummer 116 17 for å rådføre deg med dem, eller direkte til AMK på nummer 113 hvis du syns det er behov for det.
Det kan være godt for deg selv å få snakket med noen som er vant til å ha samtaler med pårørende til mennesker med rusproblemer. Du kan for eksempel kontakte NKS sitt veiledningssenter –  telefonnummeret deres i Bodø er 468 55 262. Pårørendesenteret i Stavanger er også en landsdekkende tjeneste som kan passe for deg; nummeret dit er 90 90 48 48.
Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstiden, hvis du ønsker en mer inngående samtale om dette.