Blodprøver fra vener eller arterier

Hei jeg lurer på om det er noe forskjell på å ta en blodprøve fra en vene eller arterie for å sjekke mengder med narkotiske medisiner i blodet.
Og hvor store verdier kan de finne etter å ha tatt 35 mg Sobril ca 6 timer etter inntak pluss at jeg har jobbet hardt og svettet i kontinuerlig i 1 time ca to timer etter inntaket.
Mann 53 år

Mann, 53 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Nei, det er ikke forskjell på om blodprøven er tatt fra en vene eller artie i en slik sammenheng.
Vi kan dessverre ikke gi noe svar på akkurat hvor høye verdier du vil ha i blodet 6 timer etter inntak, fordi dette vil variere mye fra person til person. Det vi kan si er at du med all sannsynlighet vil teste positivt for Sobril. Sobril kan nemlig påvises 1-2 døgn i blodet. Du vil ganske sikkert også være over det som tilsvarer 0,2 i promille, dersom det skulle være relevant.