Blanke øyne

Hei. Jeg har av og til blanke øyne i det siste vær dag. Moren min mistenker med får å gå på stoff men jeg gjør ikke noe. Eneste jeg gjør er snus. Men hvordan kan jeg unngå å ha blanke øyne så hun ikke mistenker meg.

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hva du kan gjøre for å unngå blanke øyne, kommer an på hva det er som forårsaker dette problemet i utgangspunktet. Hvis du finner grunnen til at du får blanke øyne, kan du forsøke å gjøre noe med det. Vi anbefaler at du snakker med legen din, helsesykepleier, en helsestasjon for ungdom eller en optiker – de kan gi råd til hva som er roten til dette symptomet, og følgelig også hvordan du kan behandle det, med eller uten bruk av medisiner.
Du kan evt. også vurdere om du skal ta noen urinprøver for å bevise at du ikke bruker noen rusmidler. Dette kan f.eks. kjøpes på apoteket.